Tuesday, October 12, 2010

:: Berkebun di laman sekangkang kera....::

Berkebun tak semestinya tanam pokok sayur2 je kan? tanam rumput pun dikira berkebun kan? alahh..ape2 je lah ain oiii..

dah jadi mcm petak sawah dah gayenye..en.hubby tu nak clearkan pokok pisang yg tetibe tumbuh kat situ..xpenah pun tanam..yg si kecik tu pun nak sebok sama tuhhh..

ni pun aktiviti weekend lepas..ari sabtu..kalau entry sebelum ni cerita pasal  kemaskini kan laman depan umah kan..skang ni kalau nak tau, tanah2 depan umah tu dah abis en.hubby tutup dengan rumput..wahhh..sukenye..nnt pasni akan jadi tempat bermain si qaisara lah..nak guling2 pun boleh..huhuhu..

jgn ko mati, sudah lah ye..huhuhu..

yg aku pulak, pokok2 krismas yg aku beli dulu, baru laaa berkesempatan nak tanam..aku transfer masuk dlm pasu besar..nnt plannye nak letak kat tepi sliding door..haih, harap2 nye hidup lah ye..kalau mati kering, en.hubby kompem gelakkan aku..cis..

ewah..ewahh... bukan main ko yeee...

yg si kecik ni..menyibuk je lah..org sibuk nak menanam, die pun sibuk nak main tanah..tapi xpe..kalini aku kasik chance la kan..sesekali tak salah..biar die explore sket..seronok la die..siram pokok..ikut apa yg aku buat lah..main tanah..tapi aku kasik pakai sudu..die main la cedok2 tanah tu pakai sudu..tapi, sekejap aku berpaling ke tempat lain, tgk2 tanah tu sume dah diramasnye..alahaiii anak ibu nehhhh...pastu jalan2 sket, asyikla tersadung ngan rumput yg ayahnye baru tanam tu, makanye,abislaaa bontot penuh ngan tanah..aisehhh..yg kami pulak, bertanam2 smpai tak perasan dah dekat pkul 7..tgk2 si qaisara penuh kene gigit nyamuk! tepi mata lah, kat tgn,kaki sume ade..complete! adehh..xboleh..xboleh...terus angkat bawak p mandi, letak mopiko sket..

hmm..tu lah aktiviti sabtu kami..aku ade beli benih pokok salad ngan kacang botol..salad tu oklah, aku boleh tanam dalam pasu..tapi pokok kacang botol nak aku lilitkan kat mana? kalau pikir2..kesian betul kita dok bandar ni kan? kacang botol pun nak kene beli..kalau kat kampung, petik je belakang umah..bersepah sampai dah jadi kering..mama aku pun ckp aritu..kesian..daun limau purut, serai, lada, sume nak kene beli..tu yg mama aku bawak serumpun pokok serai utk aku tanam..mcm pokok daun pandan, daun kari, daun kesum yg mama aku tanam aritu, sume nye hidup subur je..serai je kering..heehehe...tgklah hujung mgu ni pulak aku bercucuk tanam kot..insyaAllah....hik!

8 pengomen:

idah @mama izzya October 12, 2010 at 12:03 PM  

comey plk jadi petak sawah..sek sok kut2 tumbuh padi plk..senang x yah beli beras..

Aizura October 12, 2010 at 1:04 PM  

sib baik la dok landed house.. kalo dok umah atas angin tu.. camner nk tanam serai.. huhu

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. October 12, 2010 at 9:24 PM  

haha mcm tu la nasib kita dok rumah taman ni..tanam serai, pandan, daun kari etc smua dlm pasu! haha abg nik suka keje2 amal kat laman ni.. lin kdg2 je! hahaha x sempat la.. keje kat dlm rumah pun x abes2.. :P

..::daria::.. October 12, 2010 at 11:37 PM  

best kan main tanam2.. :) pokok krismas tu kalo dh besar nanti mesti cantik kan..kt umh kitorang ni masih ada 2 pokok tu jek..pokok cili + pokok sayur pucuk manis..tapi pucuk manis tu dh arwah..:( anak kwan terpijak smpai patah..huhu..

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. October 13, 2010 at 9:14 AM  

idah : ha'ah..dah siap en.hubby tanam, baru perasan mcm petak sawah dah jadinye..heh,kalo cmtu mmg bole jadi petani berjaya la tu..huhuhu..

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. October 13, 2010 at 9:15 AM  

kak zura : tu la pasal..kalu dok umah atas angin mcm kami dulu,mmg kene berbeli la jawapnyeee..huhuhu..

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. October 13, 2010 at 9:16 AM  

lin : betul lah..aktiviti tanam2 rumput sume ni abg din yg wat..tapi kalo tanam2 pokok utk kegunaan masak2 tu sy tanam sendiri aa..betul laa..keje2 dlm umah pun tak kan terabis tu..huhuhu..

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. October 13, 2010 at 9:17 AM  

daria : syok! hehehe..eh,pokok lada ko masih subur eh noma?ko pakai baja ape eh?alaa..siannye pkok pucuk manis tu..sempat nak dibuat sayur? xpe..nnt beli la sikit2..aku suke wat aktiviti berkebun ni sbgai aktiviti wajib di hari minggu.. :)