Friday, September 03, 2010

:: Awas Jualan Murah!! ::

Perbandingan harga yang agak 'melampau' sebelum dan selepas jualan promosi. Perhatikan tarikh yang tertera pada kedua-dua label.

JUALAN murah, harga runtuh, tawaran potongan harga 50 hingga 80 peratus, di pusat membeli-belah sering mendapat perhatian yang menggalakkan daripada pengguna terutamanya golongan wanita yang gemar berbelanja sakan.


Persoalannya adakah jualan murah ini benar-benar wujud atau ia sengaja digunakan oleh peniaga untuk mengaut keuntungan lebih-lebih lagi menjelang musim perayaan seperti sambutan Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut oleh umat Islam di seluruh negara kurang tiga minggu lagi. Ikuti laporan khas wartawan Mingguan mStar mengenai penipuan jualan murah yang diibaratkan sebagai ‘duri dalam daging’ terhadap masyarakat di negara ini.

PETALING JAYA: Sehelai selimut tertera dua label harga iaitu RM455 dan selepas diberi diskaun kononnya sebanyak 80 peratus, maka harganya turun mendadak kepada RM109.20.

Ironinya, tarikh yang tertera pada label harga diskaun ialah 10 Ogos 2009 bermakna ia dicetak pada hari berkenaan sementara label dengan harga RM455 - yang kononnya harga asal - tertera tarikh 22 Julai 2010.

Kesimpulan mudahnya ialah, pengguna ditipu oleh pihak penjual yang tidak bertangggungjawab kononnya mereka menerima harga diskaun yang sangat menarik sedangkan pembeli membayar harga asal produk yang dijual itu.

Itu baru satu contoh barangan, sedangkan terdapat ribuan produk yang dijual di situ dengan tawaran potongan harga bagi menarik perhatian pembeli yang tanpa disedari mereka sebenarnya terpedaya.

Bayangkan keuntungan yang diperoleh peniaga sekiranya taktik serupa dilakukan setiap kali promosi jualan.

Tiada siapa yang menyangka, penipuan licik seperti itu didalangi oleh pusat membeli-belah terkenal, bukannnya gerai di pasar malam atau di tepi-tepi jalan.

Merasakan dirinya tertipu dengan potongan harga yang disifatkan tidak masuk akal, seorang pengguna prihatin, Khairul Nizam Abd Maulud, 34, tampil mendedahkan perkara tersebut kepada Mingguan Mstar baru-baru ini.

“Saya sangat kecewa dengan penipuan yang berlaku. Selalunya saya akan semak tanda harga sebelum diskaun. Tapi pada hari kejadian isteri saya terlepas pandang kerana dia pergi seorang diri. Lebih malang, tanda harga sebelum diskaun tertera tarikh Julai 2010 sedangkan harga ketika promosi pula memaparkan tarikh Ogos 2009.

“Di sini jelas menunjukkan penipuan tanda harga oleh peniaga, harga promosi yang diletakkan pada barangan itu adalah harga asal produk berkenaan. Nampak sangat peniaga sengaja mencari keuntungan dengan cara yang mudah kerana mereka tahu pengguna pasti membeli produk pada harga yang murah,” katanya.

Beliau yang juga pensyarah di sebuah Institusi Pengajian Tinggi berkata, di sinilah pentingnya ilmu kepenggunaan, kerana ia dapat membantu pengguna membuat penilaian terhadap kesahihan harga sesuatu produk sebelum dan ketika promosi jualan murah diadakan.

“Membaca label dan tag harga adalah penting, tapi pengguna sering mengabaikannya. Inilah yang selalu menjadi punca kepada penipuan tanda harga. Sikap tidak suka membaca tag harga pada produk perlu dikikis, kita perlu jadi pengguna yang berhemah, biar kita jadi pengguna yang ‘alah membeli menang memakai’.

“Ini tidak pantang ternampak iklan jualan murah kita pasti akan ke pusat beli-belah berkenaan untuk membeli-belah. Kita harus membuang sikap sedemikian, sebaliknya kita perlu membeli barangan yang dirasakan perlu dan jangan membazir dalam berbelanja, barulah kita boleh menjadi pengguna yang berhemah,” katanya.

Khairul Nizam berkata, penipuan tanda harga ketika jualan murah banyak berlaku di pusat beli-belah terkemuka di negara ini saban setahun.

nota dari saya : hati2 ketika membeli terutama nak dekat2 raya ni..check betul2 harga sebelum beli..dan jangan mudah terpedaya dengan promosi2 dan jugak warehouse sale..(org yg menulis ni pun selalu jugak terpedaya...) sekadar peringatan....

7 pengomen:

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. September 3, 2010 at 7:31 PM  

good info ainie..! sy ni bila baca label tu, tgk harga je..date semua bagai, sy tak penah tgk pun! lepas ni harus ingat tgk date skali bila nak beli brg offer~ thanx dear :)

haszuraidah ishak September 3, 2010 at 7:57 PM  

samela, rasenye x pernah cek date tuh.. nampak je 70% trus sambar..huhuhu

Diyana Zulkifli September 3, 2010 at 11:50 PM  

huhu.aku slalo musykil tgk harga diskaun tk munasabah mcm ni.yg sbnrnye..tkde diskaun pn.sama ja kan harga.ceh

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. September 4, 2010 at 5:47 AM  

Lin : sy pun sama la lin..xde nye nak chek tag mende semua tu..nampak cantik.tgk harga ok terus rembat!

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. September 4, 2010 at 5:49 AM  

haszuraidah : kan?tak koser la pulak nak check date bagai..huhuhu..byk dah kite ni kene tipu kot..huhuhu..

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. September 4, 2010 at 5:49 AM  
This comment has been removed by the author.
.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. September 4, 2010 at 5:52 AM  

donat : mmg tak munasabah diorg ni..sian la kat org2 mcm kite ni..senang2 je diorg tipu..sakit hati je