Monday, October 11, 2010

:: Resepi Roti Sardin Gulung ::

Dah sampai waktu lunch kan? selamat menjamu selera ye kawan2..arini aku kerja dr umah..so 'brunch' aku harini adalah makanan semalm yg tak abis lagi..hehehe..actually semalam ade kawan opis aku, Zue dtg umah..saje nak melawat..lagipun die tak sempat nak dtg masa aku wat open house haritu..ohh..yg ni aku belum cite eh? syawal dah abis dah pun..nnt laa..bila free sket aku stori..

so semalam aku wat spaghetti bolognese, popia sayur dan jugak puding karamel..alhamdulillah, sume menjadi, kecuali karamel terhangus sket..tapi still ok..kata zue..hehehhe.. sebenanye ade 2 family nak dtg semalam, satu lagi kak melly, x-opismate masa kat opis lama dulu..tapi die tak jadi sbb ade tetamu dtg ke umahnye..makanye, ade lah sikit makanan terlebih sudaa..dan jadik makanan aku harini..hehehehe..

pagi semalam, sebelum masak2 utk tghari bermula,aku tanye en,.hubby..nak makan ape utk kite sarap? then,hubby suruh aku wat roti telur je..ala,roti celup telur dan digoreng tu..tapi aku mcm tak berminat aaa..bukak lemari stok makanan, ternampak ade tuna,dan jugak breadcrumb..tetibe..ting! idea dtg..nak wat roti gulung lah..tapi xpakai sardin, sbb leceh la sardin nak kene masak sume kan..aku tak suke makan sardin mentah sbb hanyir ler..so, aku tukarkan kepada tuna pedas..yesss...

so sementara en.hubby layan qaisara main air dlm kolam kat luar umah..aku ketung keteng sorg2 kat dapur..kejap je...siap!

roti tuna gulung..nyum nyum..

nampak mcm sedap kan? mmg sedap, depends on tuna/sardin yg korg pakai..dan jugak sbb ada breadcrumb,makanye roti gulung ini adalah sangat rangup krup! krup! tekejut en.hubby tgk aku masak mende lain,tak seperti yg die suruh..tapi bila die tgk je.."ehhh..menariknye..." huhuhu.. actually dulu2 masa mude-remaja-belum-kawen dulu..aku suke masak nih..tapi aku pakai sosej..haa..sedap gak pakai sosej kan..tapi memandangkan kat umah aku xde sosej, makanye tukar pada tuna pun sodapppp.. jom kite tgk resepi yg aku nak sharekan ngan korang...

memula, korang gelek roti tu kasik nipis..seeloknye dan nak sedap, gunalah roti gardenia..huhu..promo sket..
penggelek xde kat umah aku..aku pakai gelas panjang..heheh..ok x? tujuannye, utk halang roti ni serap minyak masa menggoreng nnt..

dah siap gelek nipis, korg letak la tuna/sardin kat tepi roti tu dan gulung...terpulang la nak kurus ke..gemox ke kan..dan..kat hujung roti tu nnt, korang gamkan pakai tepung yg dibancuh dengan sedikit air..kang kalo x gam, die terbukak sendiri dlm kuali kang..

sesudah itu, korang pukul telur yg dicampur dengan sedikit garam dan jugak pepper (optional), dan ambik roti tadi dan celupkan kedalam telur..then, bagi sesapa yg ada beadcrumb, boleh gelek kan atas breadcrumb..utk kasik lagi rangup..tapi kalo xde pun xpe, lepas celup tepung boleh terung goreng..goreng tu kalo bole deep fry, then api jgn kuat sangat..kang hangus pulak..bila dah kekuningan mcm gamba kat atas sekali nun..angkat dan hiaslah sesuka hari...siapp daaa...
sebenarnye korg boleh pelbagaikan lagi..mcm budak2 suke sosej kan, letakkan sosej ke..letak mayo sket ke kan..jgn kata budak2..org tua pun suke...cubalah!! :)


8 pengomen:

eiNa October 11, 2010 at 3:50 PM  

ehh..bestnye WFH...
ain keje a-c-s ke c-s-c yek?

.: Ain aka Ibu Qaisara.. :. October 11, 2010 at 4:05 PM  

ohhh..mmg sangat best sambil kerja sambil boleh wat kerja umah..hehhee..
kerja kat a-c-s.. :)

.::NiK's WiFeY n MoMmY::. October 11, 2010 at 4:19 PM  

ibu sara ni mmg ya amat rajin nye masak.. sardin roll ke..tuna roll ke..apa pun roll pun mmg lin and famili suka.. lin kena wat 2 version lagi..satu x pedas utk anak2..satu pedas utk lin n abg nik..hehehe

.: Ain aka Ibu Qaisara.. :. October 11, 2010 at 4:39 PM  

hahaha..mana ade rajin lin..suke2 je..lagipun weekend,masak je lah keje nye..dah hari bekerja,hari2 dok beli je kan.. :)

awak tu laaaagi la rajin..mcm2..siap wat cuppies bagai..haa..sape yg rajin skang ni? :p

cikpuanhady October 11, 2010 at 7:44 PM  

sedapnyer..siap ade breadcrumb lagi..tu buat lagi terleleh nih..

.: Ain aka Ibu Qaisara.. :. October 12, 2010 at 9:09 AM  

has : hehehe..cubelah! breadcrumb tu yg buatkan die crunchy.. :)

Mrs. Bee October 12, 2010 at 11:40 PM  

baguih resepi ni aini :)

mesti cuba ni!tgok gambor je dh terliur..hehe

.: Ain aka Ibu Qaisara.. :. October 13, 2010 at 10:10 AM  

noma, try lah..senang sangat..
mmg best makan sarap or minum petang.. :)