Wednesday, August 25, 2010

:: Recycle minyak masak.. ::

Baru setel masak utk buke harini..menu simple je..ayam masak lada hitam campur kentang goreng, sayur campur ngan telur dadar..dah lah kan..nnt jap g kalau rajin nak buat cokkodok kurma..hmm..dah lama tak makan..aku malas nak  tempek gamba..sbbnye kang ade yg terliur lagi kang..sbb hari2 sebelum ni aku dok tepek gamba makanan je kan..huhuhu..

tadi masa masak..aku dok terpikir..actually, elok ke aku recycle minyak masak eh?tapi xde la sampai 3-4 kali..kadang aku penah la kalau goreng kentang..then ade lebihannye kan..sayang sbb minyak tu jernih lagi..aku simpan dalam botol Tupperware yg khas utk minyak masak tu kan, then esoknye aku guna untuk goreng ikan..ok ke eh?sbb aku mcm penah terdengar..along aku ckp kot..minyak masak xboleh recycle..boleh menyumbang kepada barah..isk,betul ke eh? aku dok google2..tapi bradband meksis ni sangatla lombabnye harini..plannye tadi ptg aku nak sambung usha blog peserta2 GA..tapi apakan daya..internet lombab nak mam..tuuttt...*bulan pose!*

korang ade idea x? sape2 tau pasal ni..let's share ye..mmg dah sah2 harini sume entry aku berbentuk soalan..hehhee..
oklah..aku nak p mandi, solat..pastu amik sara kat taska..sian anak ibu tu..demam die arini..

daaa~

update 26/8/2010 :


1. Minyak sayuran mengandungi kandungan lemak tepu dan tak tepu berbeza nisbahnya...antara yg baik nisbah utk kesihatan ialah minyak jagung, bunga matahari dan beberapa lagi; minyak sawit agak tinggi kandungan minyak tepunya (semua minak sayuran tak de kolesterol; cuma ada ergosterol).


2. Minyak yg digunakan utk menggoreng perlu diguna seminima yg boleh sebab ia berkemampuan mengumpul kolesterol dan lemak tepu lain apabila diguna berulangkali (dari makanan yg digoreng terutama makanan yg kaya lemak/ kolesterol)


3. Semasa menggoreng terdapat sebahagian makanan yg ter'serpih' atau tertinggal dalam minyak akibat aktiviti menggoreng; makanan berkenaan akan bertukar menjadi karbon (jadi hitam); dan inilah sebenarnya antara punca ia dikatakan mengandungi bahan mengandungi racun penyebab kanser (karbon telah dibuktikan antara bahan karsinogenik = penyebab kanser).


4. Bekas meletakkan sisa minyak menggoreng perlu guna bahan bukan plastik, terutama semasa menunag minyak yg masih panas sbb bahan plastik boleh terhakis apabila dikenakan bahan yg panas - ini juga boleh menyumbang kepada wujudnya bahan yg beracun kpd badan.

sila ke laman forum al-Fikrah utk lebih details..

erk...lepas ni agak berkira2 nak makan kfc, dan jugak nasi kukus ayam goreng berempah ke..ape2 la yg ade lauk bergoreng..yelaaa..org bisnes, xkan nak guna sekali je minyak kan?rugi la diorg..haishhh...
 

4 pengomen:

haszuraidah ishak August 25, 2010 at 7:21 PM  

huhuhuh.. saya pon slalu gak recycle..kes sama la, goreng fries ke, cekodok ke.. pastu guna wat goreng ayam/ikan..huhuh..riso gak nih..

Diyana Zulkifli August 25, 2010 at 11:13 PM  

ha.btuila tu.mmg tak brapa elok klu recycle.byk kali.stakat 2 kali tu..aku pun buat.*laki aku tegur pesal minyak cpt habis,aku kata utk kesihatan..hehe

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. August 26, 2010 at 9:04 AM  

haszuraidah : yelah..sama la kite kan?tapi melalui pembacaan sy,setelah internet dah ok malam tadi..tak elok tau recycle..ermm..kene tukar tabiat la ni kan..

.: Ain Rusli aka Ibu Qaisara:. August 26, 2010 at 9:05 AM  

donat : betul la donat..kene ikut cara ko ni..utk kesihatan kan?xpela membazir sket..adeeehhh..